Hop til indhold

”Forgotten baby”, ”familehjælps app” og ”flygtninge-velkomst” er bare nogen af de projekter elever fra folkeskolens 6.-8. klasse fremviste på Skolemessen i Aarhus den 27. april.  C.R.A.F.T. havde for første gang en stand på Skolemessen og det blev en stor succes, målt ud fra besøgendes, elevers og læreres tilbagemeldinger.

C.R.A.F.T. var tidligere på foråret på Danmarks Læringsfestival den 1.-2. marts, hvor der afholdtes ”DM i Digitale Skills”. Elevkonkurrencen blev vundet af FeatBACK, der er en app, som giver feedback til den københavnske madordning EAT.

Efter Danmarks Læringsfestival rykkede C.R.A.F.T. til Aarhus den 26.-27. april, hvor 25 dommere fra universiteter, virksomheder, skoler og kommuner udpegede 4 vindere af C.R.A.F.T. awards i problemløsning og innovation, samarbejde og it-anvendelse. Den sidste award; Fighter-award blev overrakt drengene fra Dynobank, fra Katrinedals Skole i København, der har lavet en powerbank som man kan oplade ved at køre på cykel.

Vinderne i kategorien ”It anvendelse” blev projektet ESEO fra Hendriksholm skole i Rødovre kommune. Eleverne havde lavet en app, som kan hjælpe børn i familier med volds- og alkoholproblemer. Samarbejdsprisen gik til projektet ”Cafedrømmen” fra Gylling Skole i Odder Kommune. Eleverne havde struktureret deres samarbejde, så alle i gruppen var involveret i projektet. De fik prisen for en helstøbt løsning med en stærk samar-bejdsånd, lød det i dommernes begrundelse.

Endnu en skole fra Odder, Parkvejens skole, løb med prisen for problemløsning og innovation. De har i mere end et år arbejdet med integration af flygtninge-børn fra skolens modtagerklasser.  Et etisk fint projekt, fordi det er til andres fordel, lød det fra dommerpanelet.

DM i Digitale Skills

Initiativet "DM i Digitale Skills" er en national konkurrence i digitale kompetencer, innovation, kreativitet, problemløsning og samarbejde (det 21. århundredes kompetencer) for 6. 7. og 8. klasser landet over. Med udgangspunkt i teknologi arbejder eleverne med at lave prototyper på løsninger på virkelige problemer. Formålet med initiativet er at inspirere elever, lærere, ledere og kommunalbestyrelser til at sætte fokus på og arbejde med digitale kompetencer, så elevernes interesse for teknologi øges.

”DM i digitale skills” omfatter både en række lokale aktiviteter og afholdelse af centrale DM-konkurrencer, hvor eleverne mødes forskellige steder i landet og dyster på deres nye digitale kompetencer, og hvor danmarksmesterholdet kåres.

C.R.A.F.T. har vokseværk

Det er 3. gang C.R.A.F.T. har afholdt elevkonkurrencer og skoleåret 2017-18 byder på mere C.R.A.F.T. Projektgruppen bag er i gang med at tegne et bredt, men fokuseret DNA, der skal hjælpe skoler i gang og understøtte processen.

Fakta om C.R.A.F.T.

C.R.A.F.T. (Creating Really Advanced Future Thinkers) er en elevkonkurrence for 6.-8. klasse og afholdes både i København (Danmarks Læringsfestival) og i Aarhus (Skolemessen). Der uddeles C.R.A.F.T.-awards både i Aarhus og København. Danmarksmester i digitale skills kåres i forbindelse med C.R.A.F.T. -eventen på Danmarks Læringsfestival i København.

C.R.A.F.T. handler om at samarbejde om innovative løsningsforslag på et problem med brug af it. Ved innovativt forstås, at arbejdet har værdi for andre og tilfører den konkrete sammenhæng (kontekst) noget nyt. Forslaget behøver der-med ikke være nyt i absolut forstand, men det bidrager med noget nyt i den konkrete sammenhæng.