Materialeplatformen er en national digital portal, som samler et bredt udsnit af læringsressourcer ét sted for undervisere, faglærere og ledere m.v. De benytter platformen til at finde gratis og betalt digitalt og trykt undervisningsmateriale til brug i deres lektioner, kurser og planlægning af uddannelsesforløb på henholdsvis voksen- og efteruddannelse, videregående uddannelser, uddannelser til unge, grundskole og dagtilbud.
Voksen- og efteruddannelsesområdet er i fokus
Forbedringerne af Materialeplatformen skal styrke den nationale strategiske satsning på digital læring i AMU under Trepartsaftalen. Platformen gør det lettere for AMU-udbydere og skoler at dele og genbruge undervisningsmateriale, så faglærere hurtigt får adgang til ressourcer, der gør planlægningen af kursusforløb nemmere. Samtidig understøtter Materialeplatformen differentieret undervisning ved at tilbyde materialer til både grundlæggende færdigheder og specialiseret opkvalificering tilpasset forskellige læringsformer.
Løft på baggrund af brugernes input
Styrelsen for It og Læring har efter input fra brugere af Materialeplatformen forbedret platformen i forhold til at give brugerne en bedre søgefunktion, en mere intuitiv navigation og et visuelt løft. Alt sammen med det formål at gøre det nemmere for brugerne at benytte Materialeplatformen i hverdagen.
Bedre søgning og filtrering
Med færre klik finder brugerne i den nye version af Materialeplatformen hurtigere de ønskede materialer og læringsressourcer. Det skyldes en intelligent søgefunktion, som bruger synonymer, stavekorrektion og analyser af søgeadfærd til løbende at forbedre resultaterne. Samtidig giver en ny, intuitiv filterfunktion et mere overskueligt søgeresultat.
Intuitiv navigation
Med en mere intuitiv navigation får brugerne i den nye version af Materialeplatformen nemmere ved at finde rundt og tilgå materialerne.
Visuelt løft
Med et mere moderne design af Materialeplatformen, kan brugerne hurtigere vurdere relevansen, og materialernes indhold og format træder tydeligere frem.
Brugerne har været inddraget hele vejen
Brugere i form af undervisere, faglærere, ledere efteruddannelsesudvalg og administratorer har været med til at præge arbejdet med at forbedre Materialeplatformen. Udover værdifuldt input til hvad der skulle forbedres, så har de også løbende testet prototyperne af det nye design for at vurdere brugervenligheden og sikre at platformen understøtter præcist deres behov. Brugerne har da også kvitteret med udsagn som fx at det er lettere og mere overskueligt, samt at man skal klikke færre gange for at nå frem til det indhold, som man søger.