Hop til indhold

I uge 43 lanceres Aula på folkeskoler i Danmark. Aula er en samarbejds- og kommunikationsplatform mellem skole og hjem, der erstatter SkoleIntra. Aula skal på en sikker og brugervenlig måde understøtte samarbejdet om børns læring og trivsel med god kommunikation mellem lærere, pædagoger, børn og deres forældre. Læs mere om Aula.

I 2020 bliver Aula også udrullet til dagtilbud i de 95 kommuner, der har valgt også at bruge Aula på 0-6-årsområdet.

Om AULA

Det er KL og kommunernes it-fællesskab, KOMBIT, der står for programledelsen af Aula, og det er selskabet Netcompany, der udvikler systemet. Aula er en del af brugerportalsinitiativet, som du kan læse mere om her.

Styrelsen for It og Læring drifter login-løsningen Unilogin som forældre, elever og nogle medarbejdere bruger til at logge på Aula. Læs mere om Unilogin i relation til Aula. Der er ikke nogen ændringer i brugen af Unilogin i forbindelse med udrulningen af Aula i uge 43.

Spørgsmål

Hvis du som lærer, elev eller forælder er i tvivl i forhold til brug af Aula, anbefaler vi, at du tager fat i administrationen på den skole du eller dit barn er tilknyttet. Du kan også finde mere viden på stil.dk/support/kontakt-support.

FAQ

Forælder

Du skal bruge Unilogin eller dit NemID.

Så skal du oprette et. Det gør du ved at trykke” Glemt brugernavn og adgangskode” i loginvinduet til Unilogin her. Efterfølgende skal du logge ind med NemID. Så får du dit Unilogin og adgangskode.

Det kan du få mere  information om Aula på aulainfo.dk.

Hvis du har problemer med at logge ind eller du ikke kan se dine børns oplysninger i Aula, skal du henvende dig på dit barns skole. Typisk i skolens administration. Ofte vil det være pga. en fejl i det elevadministrative system. Hvis det er en fejl med Unilogin, kan skolens administration kontakte STILs support og få hjælp.

Tekniske problemer i Aula skal indberettes lokalt på skolen. Ofte vil det være hos skolens administration. Herefter vil de kunne få hjælp hos kommunens Aula-ansvarlige og/eller hos Netcompany, der udvikler systemet.

Hvis du har brug for mere viden om, hvordan du bruger Aula, kan du læse om det her. Hvis du har spørgsmål til den lokale brug af Aula, for eksempel visninger af ugeplanen fra læringsplatformen, skal du henvende dig til barns skole.

Følsomme personoplysninger er i Aula beskyttet af et ”tofaktorlogin”. Det betyder, at når du vil se følsomme personoplysninger om dit barn, vil du blive bedt om at logge ind med dit NemID i løsningen.

Medarbejder

Kommunerne har forskellige politikker i forhold til login på Aula. På skolen kan de fortælle, hvilken loginform I bruger lokalt.

Oplever du udfordringer med login som medarbejder, skal du tage fat i din lokale Aula-support på skolen. Hvis din kommune har valgt at bruge Unilogin til at logge ind i Aula, og du har udfordringer med det, skal du tage fat i den lokale brugeradministrator for Unilogin, som kan få hjælp i STILs support via kontaktformular (ofte skoleadministrationen eller it-vejlederen).

Det er forskelligt fra kommune til kommune, hvilken tofaktorløsning der bliver brugt til Aula. Tag derfor fat i din Aula-superbruger på skolen.

Medarbejderen skal fremgå i Unilogin som kontaktpersoner til barnet af typen “Andet”. Dette bliver gjort i det elevadministrative system, som administrationen på skolen har adgang til.

Alternativt kan medarbejderen blive oprettet som ekstern bruger i det elevadministrative system. Men så forsvinder relationen til barnet og dermed muligheden for at se eksempelvis skemaet. Medarbejderen vil dog godt kunne skrive til personalet på skolen.

Sidst opdateret: 22. oktober 2019