Hop til indhold

Forsøgsprojektet ASSIST har handlet om fjernundervisning med et særligt fokus på mødet mellem lærere på én skole og ”assistenter” på en anden skole, som via digitale medier samarbejder på tværs af skolerne. Lærere, pædagoger, skoleledere, kommunale konsulenter og forskere har gennem 2 år deltaget projektet. Målet med projektet var at udforske, om assisteret fjernundervisning kan bruges til at øge kvaliteten af undervisningen i områder af landet, hvor det er svært at kompetencedække med lokale lærere. De fire kommuner, der deltog i forsøget, fik også indblik i de andre potentialer, der er i at tænke læring på tværs af tid og sted. 

På afslutningskonferencen præsenterer forskerne fra Center for Undervisningsudvikling og Digitale Medier (CUDIM) på Århus Universitet resultater fra projektet, og deltagerne fortæller om deres erfaringer med de forskellige måder at arbejde med fjernundervisning på. Der lægges op til fælles diskussion om den assisterende rolle i projekterne på tværs af lærere, elever, pædagoger og i nogle tilfælde borgere.

Forskningsprojektet Forsøg med Assisteret Fjernundervisning i Folkeskolen (ASSIST)

Regeringen indgik den 9.2.2016 en aftale med Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti om en række initiativer til gavn for vækst og udvikling i hele Danmark. Aftalen indeholder blandt andet et initiativ om forsøg med fjernundervisning i folkeskolen.

Forskningsprojektet Forsøg med Assisteret Fjernundervisning i Folkeskolen (ASSIST) har til formål at gøre den lille skole større. Det skal ske ved at mindre skoler i yderområder fleksibelt kan inddrage undervisere med linjefag samt at åbne skolen op for et globalt samarbejde og dermed understøtte en bredere kompetencedækning.

Omdrejningspunktet for forskningsprojektet er såkaldt assisteret fjernundervisning, hvilket betyder, at der altid vil være en lærer eller pædagog til stede sammen med eleverne samtidig med, at en anden lærer eller ressourceperson underviser virtuelt i små sekvenser i løbet af undervisningen.