Hop til indhold

Over 250 elever fra fire forskellige kommuner har i projektet arbejdet med assisteret fjernundervisning på hver deres måde og ud fra hver deres ret forskellige præmisser. Assisteret fjernundervisning betyder, at der altid vil være en lærer eller pædagog til stede sammen med eleverne, samtidig med, at en anden lærer eller ressourceperson på en anden fysisk lokation underviser virtuelt i små sekvenser i løbet af undervisningen.

Arbejdet med assisteret fjernundervisning på skolerne har fra projektstart og med stigende styrke været båret oppe af en forståelse imellem de deltagende parter som ligeværdige uanset faglig baggrund. Samarbejdet mellem elever, lærere, pædagoger, it-konsulenter og andre ressourcepersoner har etableret et fællesskab, hvor der eksperimenteres med brug af teknologi, pædagogisk metode og fagligt indhold. Deltagerne i projektet er gået på tværs af geografiske lokationer ind i en fleksibel mødeplads, hvor teknologier og fysiske eller digitale platforme har givet mulighed for at kommunikere, producere og eksperimentere i et netværk af personer, der kan og ved noget forskelligt. 

Projektet viser, at ønsket om at styrke kvaliteten på skoler i yderområder gennem lærere med rette uddannelseskompetencer kan understøttes gennem assisteret fjernundervisning ved at fokusere på, at alle skoler har ressourcer. Både mindre skoler og større skoler kan hver især bidrage med deres særlige viden og kunnen, hvor kontekster, mangler og praktiske omstændigheder bliver udgangspunktet for rammerne i det konkrete samarbejde  på tværs af tid og sted. Spørgsmålet bliver derfor ikke hvem, der agerer lærer, pædagog, eller ekspert, men hvem, der rent faktisk ved noget om det undervisningen omhandler.

Fleksible mødepladser, permanente laboratorier og eksperimenterende fællesskaber åbner skolen op for et samarbejde lokalt og globalt, hvor alle de deltagende skoler er i centrum. Pædagogikken og teknologien kan gøres til et fælles anliggende, der skal undersøges, når assisteret fjernundervisning skal sættes i værk. 

Det ligger lige for at se ud over de lokale, fysisk bestemte grænser. I projektet har det globale været til stede igennem projektet i Horsens, hvor Grønland og Kenya var med i undervisningen samt i projektet i Sønderjylland, hvor en skole for det danske mindretal i Nordtyskland blev involveret. Især det sidste møde er et eksempel på, at grænser ikke behøver at adskille, men være der, hvor der ligger et potentielt frugtbart samarbejde.

I projektet peger et samarbejde mellem flere ø-skoler på en mulighed for ikke blot at betragte skolen som en fysisk enhed på en bestemt matrikel, men også er en digital enhed spredt ud over flere fysiske lokationer. 

Fakta

Forsøgsprojekterne er blevet fulgt tæt af Center for Undervisningsudvikling og Digitale Medier (CUDIM), Aarhus Universitet, der har ekspertise inden for fjernundervisning. Centret og kommunerne (Horsens, Sønderborg, Kalundborg og Aalborg) har samarbejdet om tilrettelæggelsen af undervisning, evaluering og implementering. 

Regeringen indgik den 9.2.2016 en aftale med Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti om en række initiativer til gavn for vækst og udvikling i hele Danmark. Aftalen indeholder blandt andet et initiativ om forsøg med fjernundervisning i folkeskolen.
Forskningsprojektet ”Forsøg med assisteret fjernundervisning i Folkeskolen (ASSIST)” havde til formål at gøre den lille skole større, ved blandt andet at give mindre skoler i yderområder mulighed for fleksibelt at inddrage undervisere med linjefag samt at åbne skolen op for et globalt samarbejde og dermed understøtte en bredere kompetencedækning.