Aula skal på en sikker og brugervenlig måde understøtte samarbejdet om børns udvikling og trivsel med god kommunikation mellem de pædagogiske medarbejdere og forældre. Læs mere om Aula (aulainfo.dk).
Udrulningen af Aula er planlagt i fem bølger. Kommunen har dog lokalt mulighed for at vælge, hvornår de vil tage Aula i brug.
Forældre vil af deres dagtilbud blive orienteret om, at de skal bruge Aula samt hvornår systemet tages i brug.
Om Aula
Det er KL og kommunernes it-fællesskab, KOMBIT, der står for Aula, og det er selskabet Netcompany, der udvikler systemet. Aula er en del af brugerportalsinitiativet (kl.dk).
Styrelsen for It og Læring driver login-løsningen Unilogin som forældre og medarbejdere fremadrettet også vil kunne bruge til at logge på Aula på dagtilbudsområdet. Læs mere om Unilogin og Aula på viden.stil.dk.
Spørgsmål
Hvis du som forælder er i tvivl om brugen af Aula, skal du tage fat i personalet på dagtilbuddet. Har du som pædagogisk medarbejder spørgsmål til Aula, skal du tage fat i den lokale superbruger af systemet, som enten er lokalt på dagtilbuddet eller delt mellem flere forskellige dagtilbud.
Forældre
Hvad hvis jeg gerne vil anvende Unilogin til at logge ind, men ikke har et Unilogin?
Så skal du oprette et. Det gør du ved at trykke” Jeg kender ikke mit brugernavn” i loginvinduet til Unilogin.Efterfølgende skal du logge ind med NemID. Så får du dit Unilogin brugernavn.
Hvor kan jeg få hjælp, hvis jeg ikke kan logge ind på Aula som forælder eller ikke kan se mine børns oplysninger?
Hvis du har problemer med at logge ind, eller du ikke kan se dine børns oplysninger i Aula, skal du henvende dig i dit barns dagtilbud. Ofte vil det være pga. en fejl eller mangel i de personoplysninger kommunen har registreret.
Institutionen skal kontakte den lokale superbruger af systemet for at få hjælp.
Hvor kan jeg få hjælp, hvis jeg har tekniske problemer i selve Aula?
Tekniske problemer i Aula skal indberettes på institutionen. Herefter vil de kunne få hjælp hos kommunens Aula-ansvarlige og/eller hos Netcompany, der udvikler systemet
Hvad skal jeg gøre, når jeg skal se følsomme personoplysninger i Aula?
Følsomme personoplysninger er i Aula beskyttet af et ”tofaktorlogin”. Det betyder, at når du vil se følsomme personoplysninger om dit barn, vil du blive bedt om at logge ind med dit NemID.
Medarbejder
Skal jeg logge ind i Aula med Unilogin, som medarbejder på en institution?
Kommunerne har forskellige politikker i forhold til login på Aula. Din leder eller superbruger kan fortælle dig, hvilken loginform I bruger lokalt.
Hvor kan jeg få hjælp, hvis jeg ikke kan logge ind på Aula som medarbejder?
Oplever du udfordringer med login som medarbejder, skal du tage fat i din lokale Aula-superbruger på institutionen. Hvis din kommune har valgt at bruge Unilogin til at logge ind i Aula, og du oplever udfordringer med det, skal du tage fat i den lokale brugeradministrator for Unilogin, som kan få hjælp i STILs support via kontaktformular (stil.dk).
Hvordan får jeg adgang til personfølsomme oplysninger i Aula?
Det er forskelligt fra kommune til kommune, hvilken tofaktorløsning, der bliver brugt til Aula. Tag derfor fat i din Aula-superbruger på institutionen.