Den nye undersøgelse, der er udarbejdet af KORA (Kommuners og Regioners Analyse og Forskning), viser, at stort set alle skoleledere følger de forvaltningsretlige regler og principper, der blandet andet handler om partshøring, begrundelse og notatpligt.
Undersøgelsen peger dog samtidig på, at skolelederne i praksis ofte er i tvivl om, hvornår de skal parthøre elevens forældre, hvad der skal stå i et notat, og om der findes bagatelgrænser for, hvornår forvaltningsloven gælder.
Derfor nedsætter Undervisningsministeriet en arbejdsgruppe, der skal udarbejde vejledningsmateriale målrettet skolelederne. Materialet skal tydeliggøre de forvaltningsretlige regler og principper. Ministeriet inviterer KL, Børne- og Kulturchefforeningen, Skolelederforeningen og Klagenævnet for Specialundervisning til at sidde med i arbejdsgruppen.
Undersøgelsen, som Undervisningsministeriet har fået udarbejdet, kommer efter en række konkrete sager om folkeskolernes håndtering af sanktioner over for elever. Sagerne betød, at Folketingets Ombudsmand i foråret 2016 rettede henvendelse til Undervisningsministeriet. Ombudsmanden henviste særligt til, at sagerne kunne tyde på, at skoleledere har udfordringer med at følge forvaltningslovens regler.
Læs mere
Rapport: Skolernes praksis i overholdelsen af de forvaltningsretlige regler og principper (pdf)
Spørgsmål og svar om Folkeskolen - Ansvarsforhold og klagemuligheder