Hop til indhold

Nok er danske unge flittige på nettet, men ikke når det kommer til Digital Post.

Det viser tal fra Digitaliseringsstyrelsen fra juni 2017. Det vil den nye kampagne ’DigiTAL med det offentlige’ fra Undervisningsministeriet, Digitaliseringsstyrelsen og KL lave om på.

Digital Post er det offentliges direkte kommunikationslinje til borgerne. Derfor bliver alle borgere over 15 år automatisk tilmeldt Digital Post, medmindre de fritages. Blandt de tilmeldte 15-17-årige har hver fjerde ikke været logget ind de seneste seks måneder, selvom de har modtaget Digital Post. Derfor lanceres kampagnen DigiTAL med det offentlige.

”Vi ved godt, at clickbait er et billigt trick, men vi vil så gerne digiTALE med dig.” Sådan lyder en af opfordringerne, der skal få de unge til at tjekke, hvor meget de eksempelvis får udbetalt i feriepenge.

Kampagnen er også rettet mod forældre, så de kan hjælpe deres børn til at blive digitale borgere – men ikke klare det for dem. Kampagnen giver derfor også gode råd til forældre.

I kampagnes film viser Alexander Husum, vinder af årets Guldtube, sin ven Alexander Vraa, som ligeledes er youtuber, at NemID og Digital Post ikke er spor besværligt. Filmen lægges på sociale medier og bliver fulgt op af både humoristiske opfordringer og konkrete guides til både unge og deres forældre.

Om kampagnen

Kampagnen løber frem til midten af november på de sociale medier. Undervisningsministeriet står sammen med Digitaliseringsstyrelsen og KL bag kampagnen. Kampagnen er et initiativ i den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi, der handler om digital dannelse af børn og unge. Senere i år bliver kampagnen blandt andet fulgt op af inspirationsmateriale om digital dannelse til undervisere i både grundskole og på ungdomsuddannelser.

I februar 2017 blev første del af initiativet målrettet dagtilbud lanceret:
Sammen om digital dannelse – i dagtilbud og i familien