Det er en kompleks opgave at forberede og gennemføre god undervisning, som byder på faglige udfordringer for alle elever. I en ny Viden Om-pakke om undervisningsdifferentiering er der hjælp at hente. Udgivelserne samler og formidler relevant viden og forskning, som kan give undervisere og andet pædagogisk personale et lettilgængeligt overblik over forskellige metoder til, hvordan undervisningen kan differentieres.
Der er ikke bare én måde at lykkes med undervisningsdifferentiering. Der er mange forhold i spil og også forskellige muligheder afhængigt af uddannelsesområderne. Derfor er der tre udgivelser i den nye Viden Om: En til grundskolen, en til erhvervsuddannelser og en til gymnasier.
Hver af de tre udgivelser i ”Viden Om undervisningsdifferentiering” består af et vidensnotat, et udviklingsredskab og en plakat. Vidensnotatet til hvert område giver en række eksempler på, hvordan differentieret undervisning kan se ud baseret på forskning på området. Notatet samler viden om, hvad der kan være med til at kvalificere arbejdet med at differentiere undervisningen. Plakaten formidler vidensnotatets pointer. Udviklingsredskabet kan lærere og andet pædagogisk personale bruge til systematisk at drøfte indsatsen med at differentiere undervisningen. Der er blandt andet fokus på at håndtere de udfordringer og muligheder, som et lærerteam møder i arbejdet med undervisningsdifferentiering.
Alle materialerne i ”Viden Om undervisningsdifferentiering” kan hentes på emu.dk.
- Viden Om undervisningsdifferentiering i grundskolen
- Viden Om undervisningsdifferentiering i gymnasiet
- Viden Om undervisningsdifferentiering i erhvervsuddannelserne
Fakta om Viden Om
Viden Om er Undervisningsministeriets format for praksisrelateret forskningsformidling målrettet undervisere og andre praktikere i grundskolen og på ungdomsuddannelserne. Find flere Viden Om-pakker på emu.dk: