Informationssikkerhed og databeskyttelse er opgaver af stigende betydning og kompleksitet, også for skoler og uddannelsesinstitutioner. Det er imidlertid også opgaver, som kræver specialkompetencer, den enkelte skole ofte ikke råder over. STIL arbejder for, at skolerne opnår et højt sikkerhedsniveau, så data beskyttes i hele ’fødekæden’.
STIL har skabt et ledernetværk for at styrke samarbejdet skolerne imellem
Ved at styrke samarbejdet om informationssikkerhed og databeskyttelse skolerne imellem kan vi gøre store og uoverskuelige opgaver håndterbare. STIL har med Ledernetværk om Informationssikkerhed for Selvejende Institutioner (LISSI) skabt et forum for udveksling af ”best practice” og dialog om udfordringer, både skole-til-skole og imellem sektoren og STIL.
Ledernetværkets medlemmer har informationssikkerhed som fokus i hverdagen
Ledernetværket består af 12 medlemmer, som rekrutteres iblandt institu-tionsrepræsentanter med henblik på en bred repræsentation af det selv-ejende voksen- og ungdomsuddannelsesområde. Netværkets medlemmer er ansvarlige for en institutions informationssikkerhed og/eller databeskyttelse eller har nøgleroller i forhold til flere institutioners informationssikkerhed og/eller databeskyttelse.
Medlemmerne udpeges af STIL i samråd med lederforeningerne på voksen- og ungdomsuddannelsesområdet:
- Danske Erhvervsskoler og –Gymnasier
- Danske Gymnasier
- Danske HF & VUC
- Danske Landbrugsskoler
- Danske SOSU-skoler
- FGU Danmark
STIL står for sekretariatsbetjeningen af netværket.
Ledernetværkets fokus
Ledernetværket identificerer selv problematikker på tværs af institutionernes uddannelsesområder, som der med fordel kan arbejdes med i fællesskab. Netværkets output kan være i form af anbefalinger, fælles procedurer, skabeloner, aftaler om fælles opgaveløsning, identifikation af behov for regelændringer m.m. Ledernetværket nedsætter arbejdsgrupper, der arbejder videre med de udvalgte problematikker. Arbejdsgrupperne kan bestå af netværkets medlemmer såvel som andre kvalificerede bidragsydere.
Ledernetværket fungerer også som dialogforum for STIL og sektoren om specifikke informationssikkerheds- og databeskyttelsesspørgsmål. Medlemmer af Ledernetværket har bl.a. kommet med input til STILs vejledning til uddannelsesinstitutionerne om lovlig brug af kunstig intelligens (AI), som STIL har udarbejdet i samarbejde med Kammeradvokaten.
Fokusområder/links
Ledernetværkets nuværende og tidligere fokusområder
Vejledninger og anden output fra LISSI-netværket er sektor-til-sektor-vejledning. STIL faciliterer deling af netværkets output.
Vær opmærksom på, at dette ikke repræsenterer Børne- og Undervisningsministeriets eller STILs vurderinger eller holdninger eller de deltagende lederforeningers vurderinger eller holdninger, men alene ledernetværkets medlemmer.
It-beredskabsplaner
- Forventes 4. kvartal 2025
Informationssikkerhedsstandarder for selvejende institutioner
- Forventes 3. kvartal 2025
Ibrugtagning af AI-løsninger
Medlemmer af LISSI-netværket (efter indstillende lederforening)
Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier
Jesper Eriksen, IT-chef, TietgenSkolen
Rune Gråbæk, IT- og Digitaliseringschef, Zealand Business College
Tage Oskar Petersen, Direktør, IT Center Nord (Tech College Aalborg)
Trine Simmel Olsen, Økonomikonsulent, Sekretariatet for Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier
Danske Gymnasier
Bjarne Grevsen Thams, Rektor, Solrød Gymnasium
Jonas Makram Benzarti, Konsulent, Sekretariatet for Danske Gymnasier
Martin Ingemann, Rektor, Egaa Gymnasium
Palle Grønbæk, DPO, Frederikshavn Gymnasium
Danske HF og VUC
Mik Helmich, IT- og bygningschef, KVUC
Danske Landbrugsskoler
Thomas Friis Poulsen, CIO, EFIF (Aarhus Business College)
Danske SOSU-skoler
Lars Levin, IT-leder, Social- og Sundhedsskolen Fyn
FGU Danmark
Ivan Sommer, DPO, FGU Danmark
Læs mere
- Vejledning til uddannelsesinstitutioner om lovlig brug af AI - Styrelsen for It og Læring
- Syv anbefalinger til folkeskolen: Sådan kan I bruge generativ AI i undervisningen | Børne– og Undervisningsministeriet
- STUKs anbefalinger for brug af generativ kunstig intelligens i undervisningen på landets ungdomsuddannelser